lørdag 11. oktober 2008

Underveisrapport

Statusrapport Memoz som oppsummerer arbeidet så langt, og synliggjør de gjennomførte og planlagte leveransene fra prosjektet.

Rapporten lå til grunn for en presentasjon ved en workshop arrangert av ITU den 6. oktober. Innholdet ble også presentert via denne memozen, og kan oppsummeres slik:
Prosjektet har i all hovedsak blitt gjennomført som planlagt, dog med noen forsinkelser i forhold til opprinnelig tidsplan. Dette skyldes i all hovedsak at samarbeidspartnere, som vi hadde en klar intensjonsavtale med, trakk seg før arbeidet kom skikkelig i gang (mer om dette under samarbeidspartnere).

Prosjektet har så langt blitt presentert ved to internasjonale konferanser, og en presentasjon nå i oktober - også denne ved en internasjonal konferanse. Tre artikler / bokkapitler er allerede under utarbeidelse, mens en fjerde er så vidt påbegynt. Arbeidet med disse artiklene vil fortsette ut over høsten, men vil trolig ikke være fullstendig ferdigstilt ved utgangen av prosjektperioden.

Foreløpige funn fra delprosjektene
I større grad enn tidligere bringer elever med seg erfaringer fra privat bruk av Internettet i åpne og semi-åpne system (f.eks Facebook, MSN, Piczo, YouTube m fl). Introduksjon av åpne system som Memoz blir dermed lettere og er en del av en eksisterende elevpraksis. Vi har sett en rekke eksempler på hvordan elevene trekker direkte veksler på erfaringer med andre systemer når de jobber med Memoz. Elevene tar dermed i bruk sitt personlige tilfang av kompetanser som de har lært seg i, for dem, mer meningsfulle kontekster. For eksempel kunnskaper om HTML, som de har lært som en del av å mestre Piczo. De elevene som behersker slike teknikker synes å oppleve at de sitter på kompetanse som blir relevant i forhold til oppgaveløsning i skolesituasjonen.

Memoz synes å gi lærere et verktøy til å tenke kreativt rundt bruk av IKT i sin undervisning. Verktøyet fungerer som et supplement til eksisterende verktøy som presentasjonsverktøy, LMS etc. Fokus på (gjen)bruk av eksisterende ressurser endrer i mange tilfeller skoleoppgaver mot å tilpasse, drøfte, lage nye sammenhenger heller enn å liste opp fakta.

Ingen kommentarer: